Rozpoczynamy rekrutację do nowego projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt jest skierowany do uczniów ZSCKR, którzy w okresie od 22.05.2023 do 04.06.2023r. będą realizować praktyki zagraniczne w Szwecji, w przedsiębiorstwach zgodnych z profilem kształcenia. Ostatecznie beneficjentami będzie 24 uczniów.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych, językowych, społecznych i kulturowych uczniów.
Wszystkie działania realizowane w ramach projektu będą sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Zapraszamy do udziału w projekcie:
1) zapoznaj się z regulaminem rekrutacji i regulaminem uczestnictwa.
2) pobierz, wypełnij i złóż w szkole do 12.02.2023r. dokumenty rekrutacyjne:
Dokumenty rekrutacyjne należy składać do Pani Iwony Dyszkiewicz oraz Olgi Koniecznej.
Przypominamy o terminie testu z języka angielskiego 16.02.2023r. godzina 13:00, pracownia komputerowa.
Uczniowie biorący udział w rekrutacji w ramach programu Erasmus+ „Kształcenie i szkolenie zawodowe” zostali indywidualnie poinformowani o wynikach rekrutacji przez e-dziennik.
Uczniowie zakwalifikowani do projektu w środę 22.02.2023r, godzina 12:15 w antresoli (nad halą maszyn), odbędzie się spotkanie organizacyjne, obecność obowiązkowa.
22 lutego 2023r odbyły się Dni Otwarte Szkoły. Ósmoklasiści zapoznali się z ofertą szkoły i możliwościami jakie staną przed nimi, jeżeli zdecydują się kandydować do ZSCKR w Żarnowcu. Jednym z atutów szkoły jest realizacja programu Erasmus+, w ramach którego uczniowie będą mogli wyjechać na 2-tygodniowy staż do jednego z krajów UE. Uczniom zostały zaprezentowane dotychczasowe oraz planowane działania w ramach programu
W dniach od 27 do 29 marca 2023r. odbyła się wizyta w Szwecji, w ramach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, projekt o numerze2022-1-PL01-KA121-VET-000056668.
Wizyta miała na celu omówienie najważniejszych kwestii dotyczących organizacji staży zawodowych dla młodzieży, poznanie przyszłych pracodawców uczniów, poznanie warunków pobytu oraz programu kulturalnego.
Szkołę reprezentowały koordynator projektu Pani Iwona Dyszkiewicz, Pani Dyrektor Ewa Śrubarczyk oraz Pani Olga Konieczna.
Na miejscu spotkały się z przedstawicielami EU Mobility Sverige – ośrodkiem edukacyjnym, którego celem jest umożliwienie młodzieży i dorosłym korzystania z najlepszej zagranicznej edukacji oraz zdobywania doświadczenia zawodowego na europejskim rynku pracy.
Grupa 24 uczniów wyjedzie na praktyki już 21 maja.
15.05.2023r. o godzinie 16.00 odbędzie się spotkanie uczestników projektu ich rodziców, dyrekcji oraz opiekunów wyjazdu.
15 maja 2023r. odbyło się spotkanie uczestników projektu, ich rodziców, dyrekcji oraz opiekunów wyjazdu, podczas którego zostały przedstawione oraz podpisane: umowy, porozumienia oraz regulaminy. Zostały również omówione kwestie organizacyjne zwiazane z wyjazdem.
Już 21.05.2023r grupa 24 uczniów wyjeżdża na dwutygodniowy staż do Szwecji.
Projekt 2022-1-PL01-KA121-VET-000056668
Grupa 24 uczniów z opiekunkami wyjechała na dwutygodniowe staże do Szwecji. Uczniowie z technikum mechanizacji rolnictwa, weterynarii, rolnictwa oraz żywienia i usług gastronomicznych będą realizowali staże zawodowe w zakładach pracy w Malmo i jego okolicach.
Podróż przebiegła pomyślnie, busem dojechaliśmy do Świnoujścia, a następnie popłynęliśmy promem do Ystad, skąd odebrali nas przedstawiciele EU Mobility Sverige. – partnera szkoły w realizacji projektu.
Po zakwaterowaniu w hotelu odbyło się spotkanie organizacyjne podczas którego zostały omówione zasady pobytu, uczniowie usłyszeli o zwyczajach panujących w Szwecji, poznali podstawowe zwroty w szwedzkim języku, kwestie związane z zaplanowanymi stażami oraz programem kulturowym.
Pierwszy dzień staży to czas poznania miejsc praktyk, panujących tam zasad pracy i bhp oraz mentorów odpowiedzialnych za realizację staży.
Popołudnie upłynęło na długim spacerze po Malmo, poznaniu jego historii, atrakcji, zabytków i wielu urokliwych miejsc.
Projekt 2022-1-PL01-KA121-VET-000056668
Od poniedziałku uczniowie ZSCKR w Żarnowcu rozpoczęli realizację staży zawodowych w szwedzkich przedsiębiorstwach.
5-cio osobowa grupa z kierunku mechanizacja rolnictwa i agrotroniki oraz jeden uczeń z technikum rolniczego odbywają staże w przedsiębiorstwach rolnych Gransbo Potatis AB oraz Bjud Grönsaker. Firmy te są jednymi z większych producentów warzyw w regionie. Są wyposażone w bogate zaplecze maszynowe, na bazie którego uczniowie wykonują prace związane z przeglądami technicznymi, naprawami oraz konserwacją maszyn i urządzeń rolniczych oraz zabiegami agrotechnicznymi w produkcji roślinnej.
Dwie uczennice z kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych odbywają staż w 4-gwiazdkowym Grand Hotelu w Lund. Obiekt posiada ponad 80 pokoi i organizuje przyjęcia okolicznościowe na 300 osób. Dziewczyny nabywają doświadczenia na kuchni wykonując czynności związane z przygotowywaniem potraw. Mają możliwość poznania różnorodnych metod przygotowywania posiłków, sposobów ustawienia i zastawienia stołów.
Najliczniejsza 16 osobowa grupa z kierunku weterynarii odbywa praktyki w stadninach koni: Malmö Ridklubb, Vattle AB, Lunds Civila Ryttarförening. Uczniowie opiekują się końmi, asystują przy lekcjach jazdy konnej. Wykonują prace porządkowe związane z końmi. Przygotowują zwierzęta do badania oraz wykonują zabiegi pielęgnacyjne. Pozostali weterynarze odbywają praktyki w Haslovs Hundpensionat AB, gdzie opiekują się psami oraz wykonują zabiegi higieniczne i pielęgnacyjne z nimi związane.
Staże zawodowe odbywają się od poniedziałku do piątku, natomiast weekend będzie czasem odpoczynku, relaksu i realizacji programu kulturowego.
Weekend w Szwecji upłynął na odpoczynku od pracy. W sobotę odwiedziliśmy Kopenhagę. Wycieczka rozpoczęła się po śniadaniu.
Autokarem przejechaliśmy przez słynny most łączący Szwecję i Danię – Öresundsbron – wantowy most drogowo-kolejowy o długości 7845 m, przebiegający nad cieśniną Sund, łączący stolicę Danii – Kopenhagę ze szwedzkim Malmö. Drugi co do długości most na świecie łączący dwa państwa. Oprócz mostu drogowo-kolejowego należy przejechać przez sztuczną wyspę Peberholm i niemal 4 km tunel podziemny (za wikipedią). Podróż zachwycała widokami.
Kopenhaga powitała nas piękną pogodą i tłumami na ulicach. Zwiedziliśmy najsłynniejsze miejsca, a słuchając opowieści przewodnika poznawaliśmy historię tego miasta oraz doskonaliliśmy język angielski.
W niedzielę odwiedziliśmy Muzealny kompleks, który mieści się na zamku Malmöhus. W jego skład wchodzi muzeum przyrodnicze, muzeum nauki i techniki, muzeum historii miasta oraz muzeum żeglugi. Zbiory obejmują ok. 500 tysięcy eksponatów, 4 miliony fotografii oraz ponad 3 miliony artefaktów archeologicznych.
Stałe wystawy przyrodnicze przedstawiają m.in. faunę skandynawską i florę, dioramy poświęcone historii naturalnej oraz taksydermie zwierząt z całego świata. W muzeum historycznym można poznać historię zamku Malmöhus, w tym okresu, gdy był on przekształcony w więzienie, a po II Wojnie Światowej w obóz dla uchodźców.
W obrębie muzeum znajduje się także akwarium, założone w 1937 r. i rozbudowane w 2004 r. Można w nim obejrzeć 60 akwariów i terrariów, w których żyją zarówno zwierzęta rodzime, jak i pochodzące z lasów deszczowych czy raf koralowych
Dobiega końca drugi tydzień praktyk w szwedzkich zakładach pracy. Uczniowie z technikum mechanizacji rolnictwa, technikum rolniczego, technikum weterynarii i technikum żywienia i usług gastronomicznych podnoszą kompetencje i umiejętności w swoich zawodach. Nawiązują relacje w zakładach pracy i doskonalą umiejętności komunikacyjne.
Początek wakacji, czasu regeneracji i odpoczynku dla uczniów, nastąpił w atmosferze radości związanej z otrzymaną informacją o przyznaniu ZSCKR w Żarnowcu kolejnej puli środków finansowych 50.113 euro, na zorganizowanie w nadchodzącym roku zagranicznych staży zawodowych dla uczniów.
Kilka dni temu uczniowie otrzymali certyfikaty Europass Mobilność za zrealizowane staże w Szwecji, a już dziś zespół ds. Projektu Erasmus+ może rozpocząć prace organizacyjne dotyczące wyjazdu uczniów na zagraniczny staż w roku 2023/2024.
O terminie planowanych staży oraz miejscu, gdzie będą one realizowane, uczniowie naszej szkoły dowiedzą się po wakacjach.
Podsumowanie zagranicznych staży zawodowych realizowanych przez Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu.
Głównym celem realizacji projektu było podniesienie umiejętności zawodowych i społecznych 24 uczniów oraz podniesienie jakości kształcenia zawodowego i oferty edukacyjnej ZSCKR w Żarnowcu poprzez mobilność edukacyjną i realizację staży zawodowych w szwedzkich instytucjach kształcenia zawodowego.
W dniach od 21.05.2023r. do 04.06.2023r. grupa 24 uczniów wyjechała na zagraniczne staże zawodowe do Szwecji. Staże były współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach akredytacji Erasmusa, w sektorze Kształcenia i Szkolenia Zawodowego, nr projektu2022-1-PL01-KA121-VET-000056668.
Realizacja mobilności obejmowała staż zawodowy oraz program kulturowy. W każdym z dwóch tygodni staży, od poniedziałku do piątku młodzież nabywała umiejętności praktyczne u pracodawców w renomowanych i prestiżowych firmach i restauracjach. Ważnym elementem wyjazdu było poznanie kultury, tradycji i mentalności Szwedów, o czym uczniowie mogli się przekonać podczas realizacji programu kulturowego.
W projekcie wzięli udział uczniowie z następujących kierunków kształcenia:
– technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki,
– technik weterynarii
– technik żywienia i usług gastronomicznych
– technik rolnik.
ZSCKR w Żarnowcu stawia na wysoką jakość kształcenia zawodowego. Realizacja projektu doskonale odpowiada potrzebom uczniów i szkoły. Dała uczniom możliwość nabycia dodatkowych kompetencji oraz przygotowała ich do większej mobilności na Europejskim Rynku Pracy.
Korzyści z realizacji projektu wystąpiły na poziomie uczniów, szkoły oraz kadry pedagogicznej. Niewątpliwą wartością dodaną jest lepsze zrozumienie kultur, grup religijnych, etnicznych i narodowych. Jest to podwalina do weryfikowania stereotypów i budowania nowych, silnych więzi.
Realizacja celu głównego nastąpiła poprzez określenie i zrealizowanie szeregu celów szczegółowych. Zaliczają się do nich:
– poprawa kompetencji zawodowych uczniów;
– możliwość rozwijania pasji i zainteresowań poza granicami kraju;
– podniesienie znajomości języków obcych, w tym języka angielskiego i szwedzkiego;
– wzmocnienie postaw przedsiębiorczych, zaradności zawodowej i własnej inicjatywy;
– zmotywowanie do lepszej nauki;
– wzbogacenie portfolio uczniów o dokumenty wzmacniające ich pozycję na rynku pracy;
– zwiększenie świadomości w zakresie różnic w kulturze, tradycjach i zachowaniach biznesowych.
Po podpisaniu umowy z FRSE oraz partnerem podjęto działania informacyjne wśród społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
W oparciu o opracowane dokumenty przeprowadzano rekrutację dla grupy 24 uczniów. Następnie zorganizowano spotkania informacyjne i podpisano umowy. Przed wyjazdem na staż uczniowie odbyli przygotowanie język-kult-pedagog.
Przed mobilnością z partnerem ustalano warunki logistyczne oraz dobór instytucji przyjmujących. Zaplanowano program kulturowy, jaki miał być realizowany w czasie wolnym.
Zorganizowano transport oraz zagwarantowano ubezpieczenie na czas podróży, pobytu i praktyk. Grupie towarzyszyło dwóch opiekunów.
Jednocześnie prowadzono działania promocyjne i upowszechniające -zamieszczano sprawozdania i artykuły na stronie szkoły, w mediach społecznościowych oraz w lokalnej prasie. Wykorzystując socjal media opiekunowie grupy na bieżąco przedstawiali relacje z pobytu. Korzystano z dostępnych narzędzi służących upowszechnianiu rezultatów projektu.
Po zakończonej mobilności, dla każdego uczestnika przygotowano certyfikaty i dokumenty poświadczające udział w projekcie i zdobyte umiejętności.
W wyniku realizacji projektu udało się osiągnąć wszystkie zaplanowane cele.
24 uczniów wzięło udział w mobilności, w wyniku czego:
– podniosło umiejętności praktyczne w zawodach, w których się kształci;
– podniosło umiejętności językowe w zakresie j. angielskiego i j. szwedzkiego;
– uzyskało certyfikat Europass Mobilność potwierdzający zdobyte umiejętności;
– otrzymało certyfikaty ukończenia projektu.
Ponadto uczestnicy nabyli dodatkowe umiejętności z zakresu bhp, zwiększyli poczucie własnej wartości, podnieśli umiejętności autoprezentacji, nabyli umiejętność pracy w zespole i umiejętność rozwiązywania konfliktów. U uczestników nastąpiła zmiana postaw wobec odmienności kulturowej, językowej, zwiększyli oni szanse na nawiązanie w przyszłości międzynarodowych kontaktów, czy podjęcia pracy lub studiów w innym kraju. Uczestnicy wykazują też większą motywację do dalszego kształcenia się, w tym do kształcenia językowego. Udział w projekcie poszerzył też ich wiedzę na temat projektów unijnych i wartości UE.
W dniu 13.10.2023r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu obchodzony był ErasmusDay. To międzynarodowa inicjatywa, w ramach której instytucje realizujące program Erasmus+ organizują działania, które mają przybliżyć odbiorcom zagadnienia programu.
W naszej szkole zorganizowaliśmy europejskie gotowanie – uczniowie z technikum żywienia i usług gastronomicznych przygotowali jedno z narodowych dań kraju, w którym realizowane były zagraniczne staże zawodowe. Wśród propozycji na danie znajdowały się słynne szwedzkie klopsiki „kottbullar”, szwedzki wędzony łosoś z warzywami, Tortilla de patatas, czyli omlet po hiszpańsku oraz paella. Ostatecznie wśród uczniów zapadła decyzja o przygotowaniu Tortilli de patatas. Uczniowie na kuchni przygotowali niezbędne składniki: podsmażone plasterki ziemniaków, jaja, paprykę i przystąpili do gotowania. Gotowa tortilla podana na talerzu przywołała wspomnienia z gorącej Hiszpanii, gdzie 64 uczniów odbywało zagraniczne praktyki oraz poznawało kulturę i tradycję tego państwa.
Wspomnienia przywołały także prezentacje i filmy, które zostały przygotowane i przedstawione przez uczestniczki mobilności. Dziewczyny zaprezentowały filmy i opowiadały o pobycie w Szwecji, gdzie w mobilności wzięło udział 24 uczniów. W związku z tym, że o samych stażach uczniowie relacjonowali już wielokrotnie, tym razem głównym tematem była realizacja programu kulturowego w kraju goszczącym. Uczniowie podzielili się wspomnieniami z odwiedzonych miejsc, przedstawili część historii i kultury kraju, w którym spędzili 2 tygodnie. Wspomnienia pobytu połączone z filmami i zdjęciami, skupiły uwagę społeczności szkolnej i zaproszonych gości. Całość uświetnił występ muzyczno – wokalny w wykonaniu uczestniczki mobilności, oczywiście w języku angielskim, który jest obowiązującym podczas realizacji stażu.
ErasmusDays obchodzony w naszej szkole przyczynił się do tego, że społeczność szkolna i lokalna, uczniowie ich rodzice, kolejny raz usłyszeli o działaniach i korzyściach wynikających z realizacji Programu Erasmus+. Uczniowie zadawali wiele pytań o minione mobilności oraz o możliwość wzięcia udziału w mobilności w nadchodzącym roku. Program Erasmus+ cieszy się wśród uczniów dużym zainteresowaniem, a inicjatywy tj. dni Erasmusa przyczyniają się do tego.
Napisz do nas. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości.
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu, ul. Krakowska 25
© Copyright 2023 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu. Projekt strony internetowej wykonany przez: home.pl